XFit

XFit er en holdtræning, hvor alle kan træne individuelt efter deres egne behov, temperament, kvalifikationer, fysik, og mål med deres træning.
Belastning, hastighed og så videre, bestemmer man helt selv.

Under træningen bliver man grebet af stemningen på holdet, hvor alle yder deres maksimale, hvilket resulterer i at man efter endt træning føler at kroppen er godt brugt.
Xfit mentaliteten er ikke et udtryk for elitær tilgang, hverken som instruktør eller udøver. Vi har blot sat standarden tilstrækkeligt højt til at certificerede instruktører har arbejdet seriøst med deres træning og undervisningsevner.

Flerfaset træningstilgang
I Xfit arbejder vi med fire faser af træningen. De alle er progressivt periodiseret med henblik på at maksimere udøverens fysiske udbytte uden at overbelaste ensidigt. Altså den bedste kombination af variation og påkrævet adaptationstid.

1: Indlæringstræning
Her er nybegynderen. Teknikkerne skal indlæres i et sikkert læringsmiljø med hjælp fra dygtige instruktører. Denne fase er rettet mod at tilgodese nybegynderens nuværende fysiske og mentale kapacitet.

2: Kapacitetstræning
Her øges udøverens arbejdskapacitet gennem øget volumen. Idet man endnu ikke er særligt neurologisk effektiv fokuseres der primært på arbejdsvolumen kontra intensitet. Dette gør vi for at oparbejde et godt fundament af arbejdskapacitet, andet ville være som at bygge et hus uden en solid sokkel.

3: Specificitetstræning
Her arbejdes der målrettet mod specifikke elementer, og udøverne kan have forskellige dagsordner under træning. Eksempelvis RFD* eller Hypertrofi.

4: Fokustræning
Her arbejdes der med kombinationen af høj volumen, høj intensitet og højt mentalt stress. Det er her udøvernes opgave, at bibeholde deres teknik under høj grad af fysisk udmattelse. Kunsten er at udøveren ikke går på kompromis med, hverken sin teknik eller sikkerhed til fordel for flere reps eller tungere vægt. NB! Her står IKKE, at atleten skal arbejde med en mindre volumen eller intensitet end vedkommende kan! Der står, at man skal bevare det mentale fokus på at udføre opgaven så perfekt som muligt. – Simpelt er ikke nemt og det er ikke bare hvad man gør, men i allerhøjeste grad hvordan man gør det!

Fitness Boxning

Kondition, simpel koreografi med elementer fra kampsportens verden. Der vil indgå forskellige spark og slag i luften og på pude, stationer i løbet af timen med forskellige styrke øvelser. Pulsen er høj, maximal fedtforbrænding og underholdning. Kræver lidt, men alle kan i princippet være med! Kom og vær med på en udfordrende og sjov time med masser af energi!

Indoor Cycling

Indoor Cycling er som navnet antyder at cykle indendørs. Indoor Cycling dyrkes på specialcykler hvor vore uddannede instruktører vil
sikre en effektiv træning, der vil sikre den rette blanding konditions, udholdenhed, styrke og fedtforbrændings træning.

Med fokus på musik som et bærende element køres der et program bestående af intervaller. Disse intervaller vil være af forskellig længde og i varierende
intensitet. Målet er at sikre deltagerne får en god oplevelse uden
trivialiteter således at træningen opleves inspirerende.

Meget få motionsformer har samme trænings effektivitet som Indoor Cycling,
dette skyldes at bevægelserne ikke kræver megen koordination og at deltagerne
derfor kan fokusere deres energi på selve træningen.

Funktionel træning

Betegnelsen ”funktionel træning” henviser til sammensatte, komplekse bevægelser med store og naturlige bevægeudslag, hvor koordination, styrke og balance trænes i de samme øvelser. De bedste muskelopbyggende funktionelle øvelser er dem, som bruger dine muskler på den måde, som musklerne er designet til, nemlig at trække, skubbe, rotere etc.
Funktionel træning omfatter de seks primære bevægelsesmønstre, som forekommer både i dagligdag og idrætstræning:

Forflytning af kroppen som i gang og løb
Benbøjning og udfald
Bøjning og strækning af kroppen
Træk og pres med overkroppen
Rotation af krop og lemmer

Bodytoning

Ved Bodytoning trænes alle kroppens muskler via egenvægt eller vægtstang med vægt på. Bodybarrer kan også bruges (en vægtstang der vejer mellem 4,5 og 10 kg.) samt Xertubes (aflange runde elastik med to håndtag) Step bænk (en bænk i 20-40cm højde, til at gå op og ned på) bruges også.
Det starter med en let opvarmning og slutter med afspænding.
Timen er uden egentlig konditionstræning eller kredsløbstræning, men man træner arme, ben, mave eller ryg. Det er en god idé, da du udover får strammet op, kommer pulsen også op!
Med Bodytoning får du en god allroundtræning og du får også mulighed for at træne mave, baller og lår på en sjov måde!
Bodytoning er også en meget nem time, der er god for især begyndere og dem der ikke brænder for indviklede koreografiøvelser. Udstyret i øvelserne kan varieres; f.eks. vægtene. Derfor kan du evt. øge belastningen når du bliver bedre. Det er faktisk lige meget om du vil du tabe dig, om du vil strammes op eller komme i form; BodyToning er godt for dig og din krop.
Man har det så godt bagefter! Og der går ikke lang tid før resultaterne viser sig!

Push

PUSH er styrketræning på hold med vægtstænger. Få kilo og mange gentagelser. Man kommer hele kroppen igennem, alle muskel grupperne, som ved almindelig styrketræning og man får maximalt ud af sin træning. Der ud over trænes balance, smidighed, udholdenhed, styrke og styrkelse af kredsløbet og muskel organerne i kroppen. Bedre kondition, størrer velvære, fastere krop, større fedtforbrænding og hurtige resultater! Prøv det!

Coreball – Mave/Ryg/baller/lår Stabilisering/Opstramning

På dette hold arbejder vi på Coreball – den store bold. Timen foregår i et stille og roligt tempo. Der vil være specifik stabilitetstræning af både den dybereliggende og den overfladiske mave- og rygmuskulatur, ligesom muskulaturen omkring sæde musklerne og lår. Øvelser i forhold til arme, ben, skulder og nakke vil også indgå. Du mulighed for at få bugt med dine ryg gener og ligeledes få mavemuskulaturen styrket. Træningen er særlig velegnet til dem, der har interesse i styrke, opstamning, balance og stabilitet.